hoe mijn magere konijn dikker laten worden?

Het konijn wordt elke winter extreem mager, alsof ze geen eten krijgt. Elk jaar mee naar de dierenarts maar geen lichamelijke oorzaak. Tanden goed, eet goed, krijgt elke dag vers water en heeft onbeperkt hooi. Ze zit samen met een ram in het hok. Elk voorjaar wordt ze ineens heel vol, tegen te dik aan. Het is een konijn van 8 of 9 jaar.

Wie heeft een idee.
En hoe kan ik haar dikker maken? De winter die wellicht gaat komen gaat ze misschien niet halen?

Ze zitten buiten trouwens, altijd. Bij vorst komt er een deken over het hok.

Toegevoegd na 3 dagen:
Bedankt voor alle adviezen.

Helaas hebben we haar moeten laten euthaniseren.

Toegevoegd na 3 dagen:
Euthanaseren

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
4.4K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Maar komt het konijn wel weer aan in de lente/zomer ?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ja, inderdaad. Heel gek.
Rieneke1
11 jaar geleden
biks geven naast het hooi, en de konijnen wat warmer zetten (schuur, garage)?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Voor een konijn die het gewend is om buiten te staan zijn deze temperaturen niet extreem koud. Maar, omdat hij niet eet heeft hij minder energie om zichzelf warm te houden, misschien hij heeft het koud en daarom ook geen trek meer. Ik weet het niet, maar kan logisch klinken omdat er geen medische afwijkingen zijn en het ieder jaar gebeurd..
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
En inderdaad, heb je wel eens geprobeerd biks bij te voeren?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Voor de duidelijkheid: het konijn eet erg goed. Standaard voer ik biks bij. Dus dit krikgen ze ook. On de winter voer ik wat meer, maar dit.blijft vaak ligen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Oke, dan nog is het verschil in tempertatuur misschien de oorzaak. Konijn eet dezelfde hoeveelheid maar het kost hem in de winter meer energie om zich warm te houden. Hierdoor verbruikt hij meer en kan hij inderdaad magerder worden. Nogmaals, ik weet niks zeker, maar dat zou best kunnen. Een hond die buiten slaapt krijgt vaak ook meer eten omdat hij zichzelf warm moet houden.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het nu niet echt winter buitem, het hok staat uit de wind, zit vol stro en er hangt een deken voor het gaas.
Nee het is niet te donker. Ook kunnen.de konijnen wanneer ze willen naar buiten in de ren.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Bovendien krijgen ze dus.extra.biks.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
en de ram met wie ze het hok deelt heeft dezelfde omstandigheden, en valt niet af
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Precies! Al jaren niet..
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Pokemon, misschien eet de ram wél meer? Als ze het eetpatroon aan houdt van de zomer valt ze, ondanks dat het nu niet heel koud is, toch af. Bij lagere temperaturen verbranden ze gewoon veel meer. Een verschil van 10-15 graden is al genoeg om meer energie te verbranden. Daarbij, ieder dier is anders, net zoals de mens. Ik loop in mijn winterjas terwijl er mensen zijn die in een t-shirt lopen. Je kunt wel op alles blijven zeggen 'NEE, dat is het niet', maar 100% zeker zul je nooit zijn.

Antwoorden (4)

door pindakaas door haar voer heen te mengen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Door meer eten te gaan geven.Je kan hem ook in plaats van 1 wortel, 2 wortels geven.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Een extreem gewichtsverlies bij voldoende eten duid toch op een gebrek in de huisvesting, het konijn teert in op haar aangelegde vet reserves.

Bij een extreem gewichtsverlies doel ik op een gewichtsafname van meer dan 25%.

Het is normaal dat een dier dat buiten zonder verwarming gehuisvest zit een gewichtsverlies heeft, het dier verbrand dan meer dan het kan eten vanwege de kou.

Bij extreme kou of tocht zal het dier meer interen op de reserves dan wat goed is.

Om een juist beeld te krijgen dient men het gewicht van het konijn te monitoren en aan de hand daarvan te handelen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verklaar dan ook even waarom alleen dit konijn er last van heeft, waarom het in de winter gebeurt zelfs al is het zo mild als het nu is,.het.niet.tocht
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ze meer te eten krijgt, het elk jaar gebeurt en.elk voorjaar weer ophoudt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Waarom gaat een beer die boven een bepaalde breedte graad leeft in winterslaap en zijn soortgenoot een paar kilometer zuidelijker niet meer. Natuur is ondoorgrondelijk.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Sorry, je antwoord zegt zo goed als niks. alles is is suggestief en objectief.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Blij dat je dat vind. Hoef ik niet verder uit te leggen dat mensen niet het al het natuurlijk gedrag van een dier kunnen sturen. Gegroet en eet nooit zult.
Jouw konijn verbrandt in de winter meer energie dan in de zomer omdat ze warm moet blijven, haar lichaam werkt dus harder om haar lichaamstemperatuur op peil te houden.

Alleen hooi geven is niet voldoende in dit geval. Probeer haar bij te voeren met goede kwaliteit biks en groenten zoals wortel en witlof. Pas echter op met wortels; ze kan hier ook tè dik van worden.

Het geven van groenten moet je overigens langzaam opbouwen, haar spijsverteringsstelsel moet hier nog aan wennen!